Fredrik Fred.

Jag vill inte vara den som tvingar mina politiska åsikter på andra. Jag vill att bloggen ska läsas i form av underhållning. Men det är en sak jag skulle vilja ta upp som jag inte riktigt kan släppa. Fredspriset.

Som bekant gick Nobels Fredspris till Barack Obama, som, om du missat det, är USA's president. Förhållandevis nytillsatt dessutom. 20 januari om jag inte minns helt fel. Min uppfattning om Nobels Fredspris är att man ska ha gjort sig förtjänt av den. Vad jag förstår är åsikterna om årets pris splittrade. Och jag har inte riktigt tagit ställning ännu, men det lutar nog åt att jag inte känner mig bekväm i det hela. Det känns lite som om han halkat in på ett bananskal.

Självklart är det fantastiskt bra att det sitter en normal människa i toppen av världens mest inflytelserika land, att han ser sig som en medmänniska och inte som en översittare biten av maktens tand (t.ex). Men som sagt, det är här bananskalet kommer in. När han tog över efter Bush sågs det som ett framsteg för hela världen, och att det är detta i kombination med hans vilja att förändra, snarare än vad han faktiskt har gjort, som nu har lett till att han på 10 månader lyckats få Nobels Fredspris. Nästan lite som om vem som helst kunnat kliva in som president efter Bush och göra sig förtjänt av priset enbart genom sin blotta existens. Men men, grattis Obama, jag hoppas du gör nånting gott av det.


Själv tycker jag Teal'c of Chulak verkligen har färtjänat fredspriset :]

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0