Produktiv och avslappnande stughelg.

Jag har precis kommit hem från stugan där jag varit sen i fredags, med mammi, pappi, systeri, brori, mormori och morfari. Jo, jag tog med mig mitt mobila internet, men vad förväntade jag mig? ;P Det är alltid något som ska göras när man är där. Den här gången tog jag tag i mitt sovrum. Jag är ju lite i renoveringssvängen skulle man kunna säga :] Det låg en trasig korkmatta med parkettimitation på golvet, under det var det spikat masonitskivor. Och underst - ett fantastiskt trägolv! Lackat och klart! Allt åkte på brasan :D

Vi hade med oss skrivbordet från förra lägenheten, sängar finns det gott om i stugan. Överkasten är gardiner som hängde i "gluggen" förut :P Sängbordet slipade jag ner lite lätt för att eventuellt måla i ett senare skede. Soffan är mamma och pappas gamla från före min tid, som har stått i förrådet. Soffbordet var mormors föräldrars. Gardinen i fönstret har matchande överkast för enkeltsängar. Jag har hittat det ena, det andra ska finnas i någon garderob eller skrubb någonstans i stugan.

 

Japp, jag måste medge att jag är rätt nöjd. Väggarna ska målas om så småningom. Men jag vet inte riktigt vilken färg. Det ska matcha till brunt och orange. Just nu känns hela rummet aprikos. Huga! Min skolkeps dök till och med upp! Lite suddiga bilder, men så blir det när man envisas att fota utan blixt. Detta var lördagens alster. Idag, söndag, var alltså det mesta gjort, så vi åkte på utflykt istället. Mormor hade gjort en tårta och jag försökte hitta kladdkake-receptet nånstans lång inne i hjärnan. Vi kan väl säga att det gick sådär, den är inte ens värdig att vara med på bild :] Jag gjorde en kott-avbild av syrran, slående likhet måste jag säga!

Jag hittade några lingon vid sjön och kände att det var dags att ta ut min hämnd på moder jord, då det inte gick så bra när jag gav mig ut för att plocka kantareller för några veckor sedan. Dessutom behöver jag lingonsylt till mina kåldolmar som jag gjorde innan vi åkte till stugan. Jag fortsatte mitt plockande när vi kom tillbaka till stugan. Men det är inte det lättaste att plocka lingon. För den som planerar en razzia i skogen kan jag meddela att man måste tänka som ett lingon, vara som ett lingon. Man måste BLI ett lingon! När jag väl hade försatt mig i ett lingons sinnesstämning så gick det av bara farten. Jag fyllde min bunke utan att behöva lämna stugan ur mitt blickfång.

 

En sång hör ju till, såklart. Här kommer en kontring till kantarellsången.

Lingonsången:

Melodi: Små lätta moln.

 

Små röda bär, ser jag på ett hygge, ett hygge fullt med bär.

Jag har fullt med småbarr i min nya sko.

Men jag ska ändå bära guul-det hem till mitt bo.


Väl i mitt kök, ska jag koka sylten, sylten till min gröt...

... och sen nånting om att lingon är bättre än kantareller, men jag fick aldrig till det riktigt :]

 

Mina kåldolmar med mormors lingonsylt. Jisses så gott!

 


Kommentarer
Postat av: Emma says style, love & rock and roll.

Det blev ju riktigt snyggt!!!



Haha ja jag slipper stå i kö och vänta på sprutan, helt klart. Om jag inte ändå blir tvingad av jobbet att ta den ändå ! Ja jag har blivit tipsad om the boat that rocked av så många nu att jag måste hyra(laddahem) den.

2009-09-14 @ 07:20:13
URL: http://emmasays.blogg.se/
Postat av: Emma says style, love & rock and roll.

Näe inte riktigt en vårdkamrat men den andra sektorn som är så utsatt. Jag jobbar inom skolan! Så ja, det kan nog hända att det bli mass-vaccinering. Damn, det är ju säkert därifrån jag fått flunsan också.

2009-09-14 @ 09:42:08
URL: http://emmasays.blogg.se/
Postat av: Jennyh - Lever lyxliv på Malta ;)

Yes it is :) Vem är du?

2009-09-14 @ 11:07:13
URL: http://jennyh.se
Postat av: julia

haha!! lingonsången den var faktist bra, väldigt bra... men jag tror kantarellsången vinner i slutändan ;)

2009-09-15 @ 15:05:50
URL: http://jwiklund.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0