Jag delar mitt bröd med er.

Jo, här kommer en sen uppdatering vad gäller surdegsbrödet. Egentligen var grunddegen klar i fredags. Men då hade jag inte tid att baka ut det, så jag täckte bunken med plast och ställde in i kylen. Igår gjorde jag mitt livs första surdegsbröd med mycket lyckat resultat. Vi fikade mackor med varm choklad och vips var ena limpan slut.

Det receptet jag använde innehöll jäst. Och det känns ju lite fusk, eller o-hardcore som det kallades i en forumtråd jag just läste (baka surdegbröd är tydligen hardcore). Därför läste jag runt och runt efter hur jag ska bära mig åt. Dessutom vill jag kalljäsa degen, i kylen över natten, så att jag bara kan ta fram den och grädda imorgonbitti. Det skulle vara lyx.

Här är i alla fall vad jag kommit fram till:
  • Andelen surdeg ska vara 30% av mängden mjöl+vatten.
  • Andelen vatten ska vara cirkus 50% av mängden mjöl (om det är vetemjöl)
  • Om man ska kalljäsa ska man ta en mindre mängd jäst.
  • Vid kalljäsning ska degvätskan vara kall.
  • Brödet ska smaka bättre om det får jäsa länge (kalljäsa över natten)
Detta blev resultatet av mina slutsatser:
  • 150 gram surdeg blandades med
  • 150 gram vatten och
  • 300 gram dinkel/vetemjölsblandning
  • 1 tsk honung
  • 1 nypa flingsalt
Detta står nu i kylen. Återkommer med resultatet imorgon.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0