Slemmets spännande resa, del fyra.

Nu kanske ni trodde att jag skulle sysselsätta er med bilder på en burk med slem i en evighet. Där har ni fel. Nu kommer sista :]

Surdegsbröd dag 3 (07.45)

Nu har degen stått och bubblat i 3 dygn.

  • 1 liter färskt ekorågmjöl
  • 1 liter 40 gradigt  vatten
Min lilla burk rymmer inte detta så jag flyttade över slemmet i en större, nydiskad, glasskål.

Rör om - Slem!

Sen är det bara att täcka med duk och gömma undan i ett dygn igen. Ni vet i tecknade filmer när en ond slemmig typ blir kluven i två och man tror att han dör. I själva verket blir det två ondingar istället. Precis så funkar surdegsbröd. Och det luktar lika illa också. Sen kan man nämligen ta en liten del av denna smet, röra ner ytterligare 1 liter mjöl och vatten och så börjar man om från det här stadiet igen! Skitasmart!

Kommentarer
Postat av: katrin

Emanuel är en riktig posör. Beach 2010, jag hoppas det kommer att regna hela sommaren (förutom där jag är)!

2010-03-06 @ 16:42:42
URL: http://ienormtristess.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0