Ett väl fungerande utopiskt samhälle.

Det finns vissa fenomen som ibland funkar alldeles fenomenalt i vårt samhälle. Precis som dom ska alltså. Man blir ganska förvånad när de gör det... Till exempel när tåget kommer fram på utsatt tid. Att politiker håller sina ord. När lönespecen kommer före utbetalningen. Etc.

Sen finns det saker växer fram i samhället som också funkar bra. Att man tackar när någon stannar vid ett övergångsställe. Eller då nån släpper fram en i en trafikerad korsning. Och blixtlåsprincipen!, icke att förglömma! Håller upp dörren för personen efter m.m. Men det är inte någon av dom välfungerande förhållningsreglerna jag tänker på. Jag tänker på något som varje billist kan göra för att undvika det här:

OMKÖRNINGSKOMMUNIKATION!

Häromdagen hoppade jag högt i förarsätet när en fullständig kommunikation slutfördes med en lastbilschaffis:

 

Stor avkörning på E4an så trafiken dras om på en slingrig inlandsväg. Snörök. Kvällstid = många lastbilar = omöjligt att se om man kan köra om. Tills denne fantastiske chaffis dyker upp framför mig.

 

1. Han(?) blinkar höger en gång. "Det är fritt framför, du kan köra om."

2. Jag kör om. "Bra, då kör jag om."

3. Jag lägger mig framför lastbilen och blinkar en gång höger, en gång vänster. "Tack för hjälpen"

4. Chaffisen blinkar snabbt med helljusen. "Varsågod".

5. Jag jublar! Det var längesen kommunikationen gick hela vägen i mål. Dessutom känns det som att prata med en lastbil, prova vettja!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0